Webbyråer lurar sina kunder och konkurrerar med osjysta metoder

BlackhatRoade mig med att granska konkurrerande webbyråer och deras kunder i veckan. Två av våra närmsta konkurrenter använder så kallade "black hat"-metoder för att oförtjänt förbättra sin position i Google.

Teknikerna de använder är enkla. Det vanligaste är att de skapar en länk till sin egen sajt med den sökfras de vill ranka bättre för. Länken lägger de in på sajterna de producerar till sina kunder, oftast osynligt.

Den andra metoden är att köpa länkar.

Jag kan bara spekulera i om de sänker sina priser gentemot kunderna för att de ser en fin länk till sig själva som en "betalning", en sponsring som ger dem fler uppdrag genom högre ranking på Google. Det kan också vara så att kunderna helt enkelt är omedvetna om vad deras webbyrå har gjort.

En av de fulare lösningarna jag sett som ligger inlagd på många av en av våra konkurrenters produktioner är att helt enkelt dölja sin länk från skärmen genom att sätta en absolut position på länken och en vänsterjustering på -9999px. Då länken inte syns vet kunden troligen inte om att den finns, men sökmotorerna har indexerat länken och sökfrasen ger förbättrad position för vår konkurrent.

Detta gör att Drömbolaget som enbart och för alltid enbart kommer att arbeta med att göra ett för användaren användbart material om ditt bolag ligger långt efter våra konkurrenter i sökmotorerna. Jag hoppas att vi vinner på vår ärlighet i längden.

Framförallt kan du som kund vara trygg med ditt val av oss som webbyrå, din sajt kommer inte att rusa till förstapositionen på Google när det är dags att betala, för att ett halvår senare försvinna helt från sökmotererna som bestraffning för brott mot deras policys.